Ga verder naar de inhoud

Aanwerving en uit­dienst­tre­ding van werknemers, medewerkers en stagiairs

Het advocatenkantoor-werkgever moet de privacy van (kandidaat) werknemers, medewerkers en stagiairs op de werkvloer beschermen vanaf het sollicitatieproces tot aan de uitdiensttreding en voor bepaalde verwerkingsdoeleinden zelfs langer.

Arthur Ockerman

Jurist studiedienst
Arthur Ockerman

Deel dit artikel

Ook bij de uitdiensttreding zijn er enkele bijkomende aandachtspunten. Zo moet het advocatenkantoor de desbetreffende mailbox blokkeren uiterlijk op het tijdstip van uitdiensttreding.

We geven u onder meer een antwoord op de vraag of er aan een sollicitant een uittreksel uit zijn blanco strafregister mag worden opgevraagd. We stelden voor u ook reeds ingevulde verwerkingsfiches en privacyverklaringen op in het kader van de aanwerving van werknemers, medewerkers en stagiairs en delen ook mee wat de GBA reeds heeft gepubliceerd over dit thema.

Wat u moet weten

Het advocatenkantoor-werkgever moet de privacy van (kandidaat) werknemers, medewerkers en stagiairs op de werkvloer beschermen vanaf het sollicitatieproces tot aan de uitdiensttreding (en voor bepaalde verwerkingsdoeleinden zelfs langer).

Dat houdt vooreerst in dat het advocatenkantoor alle sollicitanten moet informeren over de verwerking van hun persoonsgegevens.

Verder hebben werkgevers veelal de ambitie om zoveel mogelijk informatie over sollicitanten te verzamelen om een zo geïnformeerd mogelijke beslissing te kunnen maken over de aanwerving.

Vanuit het principe van minimale gegevensbescherming, mag het advocatenkantoor evenwel enkel die persoonsgegevens verzamelen en opslaan die strikt noodzakelijk zijn voor de selectie van de sollicitanten. De vragen die daarbij worden gesteld, mogen alleen betrekking hebben op de aard en de voorwaarden van de functie waarvoor de sollicitant zich kandidaat stelt.

De verwerking van persoonsgegevens in het kader van de aanwerving van medewerkers en werknemers (inclusief zomer- en andere stagiairs) kan in principe worden gestoeld op het sluiten van een overeenkomst met de betrokken sollicitant, conform art. 6.1 b) AVG.

Voor het bijhouden van een databank van potentiële kandidaten (‘talenten databank’) en voor referentie checks is evenwel de toestemming van de betrokken sollicitant noodzakelijk, conform art. 6.1 a) AVG.

Vanzelfsprekend gelden deze principes van transparantie, minimale gegevensbescherming en rechtmatigheid ook ten aanzien van werknemers of medewerkers voor de verwerking van hun persoonsgegevens gedurende de tewerkstelling.

Ook bij de uitdiensttreding zijn er enkele aandachtspunten. Zo moet het advocatenkantoor de desbetreffende mailbox blokkeren uiterlijk op het tijdstip van uitdiensttreding.

Die blokkering moet gebeuren nadat de medewerker of werknemer daarvan vooraf is verwittigd en desgevallend nadat een automatisch bericht werd ingesteld.

Dat bericht waarschuwt alle correspondenten dat de betrokken medewerker of werknemer zijn of haar functie binnen het kantoor niet meer uitoefent en verstrekt de contactgegevens van de persoon (of een algemeen e-mailadres) die in zijn plaats moet worden gecontacteerd. Dat bericht mag worden gebruikt gedurende een redelijke periode van één maand, eventueel te verlengen tot drie maanden.

Daarna moet de mailbox in principe definitief afgesloten worden. Het doel van de verwerking van die persoonsgegevens is dan immers irrelevant.

Daarnaast moet de voormalige medewerker of werknemer ook zelf de mogelijkheid hebben om bij de uitdiensttreding zijn persoonlijke elektronische privécommunicatie door te sturen naar zijn privé e-mailadres en/of te wissen vóór zijn vertrek.

Indien toegang tot de mailbox noodzakelijk is om de goede werking of andere belangen van het kantoor te waarborgen, moet dat in principe eveneens gebeuren vóór het vertrek en in aanwezigheid van de werknemer of medewerker of conform de procedure opgenomen in CAO nr. 81 van 26 april 2002 (in elk geval voor werknemers) en aanbeveling nr. 08/2012 van de (voormalige) Privacycommissie van 2 mei 2012 betreffende de controle door de werkgever op het gebruik van elektronische communicatie-instrumenten op de werkvloer.

Wat u moet doen

U bezorgt de sollicitant een privacyverklaring ten laatste op het ogenblik dat u de persoonsgegevens van de sollicitant ontvangt, bijvoorbeeld via een link op uw website (waar de sollicitant zijn CV kan opladen) of via e-mail bij de (automatische) ontvangstbevestiging.

Indien u referentie checks uitvoert of de sollicitant opneemt in een talenten databank, vraagt u toestemming. Dat kan via e-mail of door de ondertekening van een document tijdens het sollicitatiegesprek.

U informeert de sollicitant in de privacyverklaring ook over zijn rechten. Zo heeft de sollicitant het recht om te allen tijde zijn toestemming om te worden opgenomen in de talenten databank in te trekken. De sollicitant heeft ook het recht op inzage in zijn persoonsgegevens, inclusief de resultaten van enige tests, interview notities, etc.. Lees daarover meer.

U moet evenwel niet ingaan op een verzoek tot gegevenswissing, aangezien de persoonsgegevens van sollicitanten tot 5 jaar na ontvangst van de persoonsgegevens noodzakelijk kunnen zijn in het kader van uw geschillenbeheer (verjaringstermijn voor buitencontractuele aansprakelijkheid).

Bij aanwerving moet u de medewerker of werknemer opnieuw een privacyverklaring bezorgen, namelijk op het moment dat de diensten- of arbeidsovereenkomst wordt ondertekend (bijvoorbeeld als bijlage bij de overeenkomst).

Die privacyverklaring moet alle verwerkingen in het kader van de tewerkstelling dekken.

U zorgt ervoor dat de medewerker of werknemer ook tijdens de tewerkstelling steeds toegang heeft tot de meest recente versie van de privacyverklaring (bijvoorbeeld via het intranet).

De medewerker of werknemer heeft een recht op inzage in zijn persoonsgegevens, met inbegrip van zijn jaarlijkse evaluaties. Indien die evaluaties vertrouwelijke informatie bevatten over andere werknemers of medewerkers (bijvoorbeeld getuigenissen van collega’s), moet u die informatie anonimiseren. U kan het verzoek om die reden echter niet weigeren.

De medewerker of werknemer heeft altijd het recht om zijn toestemming in te trekken voor het publiceren van zijn afbeelding (bijvoorbeeld op de website of op het intranet).

U moet medewerkers en werknemers die uw kantoor verlaten vooraf informeren over het blokkeren en het afsluiten van hun mailbox. Die (standaard)procedure moet bovendien worden opgenomen in een IT-beleid en een procedure voor eventuele toegang tot de mailbox. Ook een procedure voor het desactiveren en verwijderen van accounts, wachtwoorden en toegangsrechten kan nuttig blijken.

Indien u dat wenselijk acht, kan u gedurende een beperkte periode een automatisch bericht instellen, zodat alle toekomstige correspondenten op de hoogte worden gebracht van het vertrek van de medewerker of werknemer. Daarna moet de mailbox definitief afgesloten worden.

Dergelijk beleid moet met de IT-leverancier besproken worden, zodat die veiligheidsmaatregelen in de praktijk ook op een vlotte en efficiënte manier worden uitgevoerd.

Praktische richt­snoe­ren

De Gegevensbeschermingsautoriteit heeft op haar website een thema uitgewerkt omtrent de aanwerving van kandidaten. U vindt er ook andere thema’s over privacy op de werkplek.

De OVB heeft verschillende verwerkingsfiches voor u opgesteld voor de verwerkingen van persoonsgegevens van sollicitanten en medewerkers/werknemers evenals modelprivacyverklaringen voor sollicitanten en voor werknemers/medewerkers. 

Frequently Asked Questions

Mag ik de foto en functie van een voormalige medewerker/werknemer op mijn website laten staan?

Wanneer moet ik een mailbox van een medewerker/werknemer afsluiten?

Mag ik bij de uitdiensttreding de e-mails van de medewerker/werknemer automatisch doorsturen naar een ander e-mailadres van het bedrijf?

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering

Talkshow: Efficiënte klantprocessen

In de derde en laatste aflevering van drie talkshows geeft mr. Pieter-Jan Fransen een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen
Digitalisering

Talkshow: Marketing & social media

In de tweede aflevering van drie talkshows geeft An Haenen een inspirerende presentatie over de totstandkoming en uitvoering van de digitale marketingcommunicatiestrategie van Sirius Legal, gericht op Inspire, Educate, Deliver, met als doel klanten te werven en behouden. Ze geeft u ook 5 gouden tips van digitale communicatie.

Meer lezen
Facturen
Digitalisering

Centraal Inschrijvingsregister voor sociale woningen gelanceerd

Vanaf vandaag is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dit register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Voor bewindvoerders en wettelijke vertegenwoordigers is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de veranderingen en de rol die zij spelen in dit proces.

Meer lezen
Digitalisering

AI in de praktijk van een advocaat

In de eerste aflevering van drie talkshows geeft mr. Stephane Criel een inspirerende presentatie over AI in een advocatenpraktijk. Deze aflevering biedt inzichten en praktische tips voor advocaten die geïnteresseerd zijn in het integreren van kunstmatige intelligentie (AI) in hun werk.

Meer lezen
Databank
Digitalisering

Digitalisering in de advocatuur: commissies OVB en Avocats.be bundelen de krachten

De commissies digitalisering van de OVB en Avocats.be hebben de handen in elkaar geslagen met een gezamenlijke vergadering over artificiële intelligentie. Wil u zich ook verdiepen in het thema van de digitalisering van de beroepsgroep, dan kan dat op het OVB Congres, waar advocaten diepgaande inzichten kunnen verwerven via meerdere sessies.

Meer lezen
Buren
Digitalisering

Inschrijvingen voor sociale woningen vanaf 18 maart 2024: Wat bewindvoerders moeten weten

Vanaf maandag 18 maart 2024 zal deze procedure overgaan naar het Centraal Inschrijvingsregister (CIR), een digitaal webplatform beheerd door het Agentschap Wonen in Vlaanderen. De inschrijfprocedure voor sociale woningen zal vanaf dan anders verlopen. Dit moet u weten.

Meer lezen
GDPR Kantoororganisatie Witwaspreventie

Herziene modelovereenkomst en informatieformulieren voor advocaten en cliënten

We actualiseerden de modelovereenkomst tussen advocaat en private cliënt (consument). Daarnaast stellen we een bijgewerkte versie ter beschikking van diverse formulieren om te voldoen aan uw informatieverplichtingen die voortvloeien uit het Wetboek van Economisch Recht, de GDPR, de witwaspreventiewet, de Codex Deontologie en het Gerechtelijk Wetboek.

Meer lezen